1

Topic: Funderingar angående gitarrkonstruktion. Botten och sarg -material.

Dags att låta okunskapen skina igenom, men frågar man inget får man ingenting veta: Hur kommer det sig att sarg, och speciellt bottenmaterial, påverkar ljudet så till den grad att det faktiskt "betyder" något? - Eller snarare, borde inte en så styv och oflexibel botten och sarg som möjligt ge det bästa ljudet? Man trycker ju bottnen mot kroppen när man spelar vilket borde dämpa bort det mesta av vad vibrationer heter om bottnen kan vibrera och därigenom stjäla rörelseenergi från ljudet. Sargen har ju sin kurvatur som gör den styvare. Tjockare och hårdare material torde väl returnera mer av tryckvågen till locket som då kan vibrera mer och ge "mer" ljud.. eller? ( Låda av centimetertjock betong? wink )

2

Re: Funderingar angående gitarrkonstruktion. Botten och sarg -material.

"Man trycker ju bottnen mot kroppen när man spelar vilket borde dämpa bort det mesta av vad vibrationer heter om bottnen kan vibrera och därigenom stjäla rörelseenergi från ljudet"

Antingen sitter du lite tokigt med gitarren eller har en tjock mage. En kombination av båda är förstås möjlig :-)
Det "normala" är att man lutar gitarrens övre sida lite mot sig själv, så att gitarrens botten inte ligger mot  mot magen. Jag har haft gitarrer som har tappat väldigt mycket av sitt ljud om botten inte kan röra sig som den ska. Andra påverkas inte nämnvärt.
Har upplevs samma sak med lock, så det hänger nog på konstruktionen. Per Hallgren kan säkert reda ut det hela.

3

Re: Funderingar angående gitarrkonstruktion. Botten och sarg -material.

När vi ändå diskuterar material så tänkte jag fråga om en grej: i USA håller man just nu på att experimentera med kolfiber i cello. Det har visat sig att dem har blivit extremt hållbara och lätta men också låtit väl. Så de nya materialen är inte bara praktiska, dem kanske tom kan konkurrera ut trä, (ve och fasa vad dött, tänker en del). Någon som vet om de gör något liknande med gitarren? det är ju alltid nyttigt att experimentera. /David


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

4

Re: Funderingar angående gitarrkonstruktion. Botten och sarg -material.

Johan, din undran rymmer många frågeställningar men ingen är enkel (och än mindre dum).

För det första, (bara för att retas lite…) vad är ”det bästa ljudet”? En del gillar en sammansatt klang med mycket övertoner, andra vill ha en mindre sammansatt klang. I teorin skulle din betongkropp göra att i stort sett bara locket vibrerar, dvs en mindre sammansatt klang. Eftersom kroppen inte skulle ”stjäla” energi från locket skulle locket kunna vibrera med större amplitud (om det bara är rimligt rätt konstruerat…). Inte heller skulle gitarristens kropp dämpa den vibrerande bottnen eftersom den ju inte vibrerar. Men jag tror att de flesta skulle se en sådan gitarr som absurt tung, i alla fall att resa med. Personligen tycker jag också att det verkar lite trist att ha en visserligen starkt låtande gitarr i knät men en som man inte känner att den vibrerar. (Som att äta kola med pappret på ungefär.) Greg Smallman var en av de första att utveckla detta koncept. Hans gitarrbotten är mycket tjock och tung, om än fortfarande i trä…

Att hantera en vibrerande botten är något som gitarrbyggare har jobbat med i århundraden. Lacote byggde t.ex under första halvan av 1800-talet gitarrer med dubbelt lock (ett inre lock satt inne i lådan och fungerade som ett slavmembran och vibrerade utan att dämpas av gitarristens kropp) och dubbel botten (bottnen var laminerad med gran innanför t.ex jakarandan vilket gjorde den mycket styv). Detta senare koncept utvecklade Contreras på 1970-talet i sin doubletop-modell (ett namn som feltolkats från spanskans tapa doble). Contreras byggde också ett fritt ”hölje” som man kunde trä in sin gitarr och som sedan hindrade att gitarrbottnen dämpades. Ett antal byggare har byggt gitarrer med dubbla bottnar där den inre botten var fri att vibrera.

Hur stor betydelse dämpningen av bottnen har för klangen beror också på hur gitarrens delar är stämda inbördes. En del gitarrer har lock och botten stämda i en nära relation, t.ex. en halvton emellan. En sådan gitarr blir givetvis mer störd av en dämpad botten än en gitarr där bottnen är separerad från locket resonansmässigt. Att som Håkan säger sitta så att gitarrens botten är fri att vibrera är givetvis alltid rätt, oavsett gitarrkonstruktion.

David, Maccaferri tillverkade en plastgitarr på femtiotalet som skulle revolutionera den billiga gitarrmarknaden. Revolutionen uteblev som bekant. Ovation har byggt gitarrer med kropp i något slags plast (vet inte om den är kolfiberförstärkt) sedan sextiotalet. Och det finns en amerikansk tillverkare som gör i stort sett hela gitarren i kolfiber: ”Rainsong”. För min egen del tror jag inte speciellt mycket på sådana lösningar. Det finns en oförutsägbarhet i trä som när det blir lyckat överglänser allt annat och som är omöjlig att reproducera med ett konstmaterial, tror jag.

Jag är också medlem i SGLS, Svenska Gitarr och Luta Sällskapet. Är du?

http://www.sgls.nu/

5

Re: Funderingar angående gitarrkonstruktion. Botten och sarg -material.

Hej!
Jag håller på att avsluta mitt examensarbete inom Gitarrbyggeri på Malmstensskolan. Arbetet är en tonal jämförelse mellan två av mina moderna klassiska gitarrer. Materialval, beribbning, mensur, ytbehandling o.s.v. är likadant på gitarrerna.
Det som skiljer dom åt är konstruktionen av botten och sarger. "Gitarr Välvd" är byggd i enlighet med den traditionella byggmetod, där lock och botten samverkar. "Gitarr Skuren" har en skuren botten likt en cello och skiktlimmade sarger.
Syftet med arbetet är att jämföra om den sistnämnda konstruktionsmetoden medför att tonstyrkan hos min byggda gitarr ökar och om dess förmåga att projicera sitt ljud tilltar.
Anledningen till att jag tar upp denna tråd, är att jag behöver hjälp av tonvana människor som är intresserade av att  delta i ett lyssningstest. Testet kommer att genomföras i slutet av maj i Malmö. Om någon av forumets medlemmar är intresserade att delta/spela, hör gärna av er till mig.
Mvh
Lloyd

6

Re: Funderingar angående gitarrkonstruktion. Botten och sarg -material.

Kontakta Gunnar Spjuth på Musikhögskolan så kanske han kan trumma ihop ett gäng elever för ditt test. Skulle gärna delta själv om du fanns närmre till hands.

Forskning och gitarrbygge har det ofta svårt tilsammans. Gitarren är oftast betydligt mer mångfacetterad än vad den vetenskapliga metoden klarar av att hantera. Men dettta kan ju inte hindra oss gitarrbyggare att söka sanningen, eller hur...? ;-)

Jag är också medlem i SGLS, Svenska Gitarr och Luta Sällskapet. Är du?

http://www.sgls.nu/

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

7

Re: Funderingar angående gitarrkonstruktion. Botten och sarg -material.

Tack för tipset, Per!
Det var intressant att prata med Gunnar Spjuth.
Den som är intresserad av hur mitt arbete har fallit ut kan läsa det i sin helhet här(1mb):

http://www.gitarrist.nu/Tonala%20skilln … uktion.pdf

8

Re: Funderingar angående gitarrkonstruktion. Botten och sarg -material.

Intressant läsning, Lloyd. Blev resultatet som väntat?

Jag är också medlem i SGLS, Svenska Gitarr och Luta Sällskapet. Är du?

http://www.sgls.nu/

9

Re: Funderingar angående gitarrkonstruktion. Botten och sarg -material.

I viss utsträckning blev resultatet som väntat. Enligt en del gitarrbyggare i Australien blir en gitarr som har konstruerats med ett nätberibbnings system (lattice-brace) tonstark. Efter att ha provat systemet och även lyssnat på andra instrument baserade på detta koncept, delar jag deras uppfattning. På så vis är båda gitarrerna mätbart tonstarka. Det är nog inte det enda sättet att konstruera en gitarr för att den ska bli tonstark, men den moderna metod som jag har empirisk erfarenhet av.

Att projektionen ökade i samband med val av konstruktionsmetod var en positiv överraskning.