1

Topic: Kontaktmikrofoner

Jag är ute efter en kontaktmikrofon som ska gå att använda - främst live till nylonsträngad och en stålsträngad gitarr. Vad har ni för erfarenheter? och vad kan ni rekommendera? Det ska vara smidigt att flytta micken mellan den klassiska och western på en snabbt och smidigt sätt.

Ehrlund's kontaktmikrofon har fått bra recensioner, men det finns ju andra på marknaden - kanske någon av er har hittat en väldigt bra och prisvärd?

Christian

2

Re: Kontaktmikrofoner

Jag har sökt i åratal efter en fungarende kontaktmikrofon men tyvärr misslyckats. Mikrofonen måste appliceras med något som gör att den sitter ordentligt plant på locket. Detta kan förstöra lacken. Och inte så lätt att flytta heller. Ja har hört mig för på flera ställen i Göteborg (Gitarren, Musikbörse, 4sound och Freddans). Tyvärr är det bästa rådet att installera en mikrofon i själva gitarren. Det är ytterst smidigt. Jag gick länge och vägde huruvida jag skulle göra detta på min spanska Duran-Ferrer gitarr. Eftersom jag var rädd att förstöra den fina klangen i gitarren, trots att proffs betygade att det inte skulle få någon negativ inverkan, så avstod jag. Jag köpte en något billigare gitarr istället med inbyggd mik. Den fungerar perfekt för de syften jag använder den gitarren till.
Det kan förstås på senare tid ha kommit lämpliga mikar.

Det goda är gott nog.

3

Re: Kontaktmikrofoner

Det bästa jag har provat i mic.väg till klassisk gitarr är det koncept min numera sålda Rodrigues gitarr hade. Dvs piezo mic (direkt under stallbenet) och kondensatormic, inbyggd i gitarren. Problemet är som alltid med klasiska gitarrer är för att få en komplett ljudbild krävs en "ljudåtergivare" av god kvalitet. Och detta är inte det lättaste. Det verkar som om vissa instrument är svårare än andra att micka, och något snabbytt system tror jag inte finns.
Åtminstone inte om man är kräsen på "slutprodukten", PA-ljudet.

Jag har tänkt en del på Bohlin´s skapelse, tonbordet. Det är egentligen en smart ide´, i förstärkningshänseende, men av det jag har hört så verkar det vara så att elektroniken som användes inte höll tillräcklig hög klass.
Även om tonbordet teoretiskt skulle låta exakt som en gitarr gör, så måste varje del i kedjan reproducera grundljudet perfekt, och detta låter sig inte göras hel lätt.

Pelle


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

4

Re: Kontaktmikrofoner

Pelle, vad är det du tycker är smart med tonbordet?

Jag är också medlem i SGLS, Svenska Gitarr och Luta Sällskapet. Är du?

http://www.sgls.nu/

5

Re: Kontaktmikrofoner

Extern mikrofon är det enda godtagbara alternativet för mig, men ehrlund har jag hört gott om. Skulle dock aldrig testa själv.

fredrik


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 737

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

6

Re: Kontaktmikrofoner

Per Hallgren skrev:

Pelle, vad är det du tycker är smart med tonbordet?

Det som är smart med tonbordet är, enligt mitt förmenande, att det finns en rimlig chans att en "kopia" av t ex en gitarr, skulle kunna återge samma ljud och klangfärg, övertoner mm. Men denna "smarthet" är som jag ser just bara en rimlig chans. Problemet, som man inte i Bohlins tappning" har löst är att ljudet måste reproduceras elektroniskt, och det är också svårt, om inte omöjligt i denna applikation.

Pelle

7

Re: Kontaktmikrofoner

Förstår fortfarande inte. Om man vill ha en trogen återgivning av den klang som ens egen gitarr ger är väl det rimligaste att använda en bra extern mik framifrån samt en bra förstärkare och högtalare? Vad är det jag missar med tonbordets genialitet?

Jag är också medlem i SGLS, Svenska Gitarr och Luta Sällskapet. Är du?

http://www.sgls.nu/

8 (edited by pellegrosso 2008-03-08 14:11:57)

Re: Kontaktmikrofoner

Genialt är inte ordet i sammanhanget. För att nå dit krävs en perfekt obruten kedja. Kunde man obrutet vidarebefordra gitarrens totala klang till en "mojäng" som i slutfasen/slutprodukten reproducerade eller direkt (på något vis) klingade/sjöng/missljudade osv exakt som primärprodukten så vore det den största chansen genom tonbordsprincipen. MEN vägen dit är låååååååååååååååååååååång, naturligtvis. Men att förstärka vissa instrument bl a klassisk gitarr är oerhört svårt. Jag vet att det är så pga att jag har intresserat mig för problemet och har ett genuint intresse härför.
Först en gitarr som skall spelas och låta anständigt, sedan en mick!!! Hmmmm en mick räcker inte för en perfekt återgivning av övertoner, sidofabrikation av ljud (botten, sarg mm pga att bl a gitarren är oerhört komplex i sin ljudalstring, faktiskt mycket mer komplex än t ex violin, violinen är lättare att micka, helt enkelt.) Alltså minst tre-fyra mickar två nära ,två på distans.
Nu uppstår problem om man måste upp i ljudnivå: Rundgång, utövarens flås och stön, skrap med foten mm kommer att regisrteras av dessa av nödvändighet, känsliga mickar. Sedan förstärkningsfasen. Den är den lättaste, här har tekniken inte så stora problem MEN i högtalar/PA fasen  kan det bli problem HÄR behövs mycket bra utrustning. Inte på svaga nivåer men på lite starkare. Att reproducera ljudet anständigt HI-FI av en klassisk gitarr på högre ljudnivåer, avsedda f t ex en publik på 500 pers. eller fler är inte lätt. Man kan säkert sitta nöjd men mer blir det inte.
Ett annat instrument som är svårt att micka är t ex flygel eller för all del vanligt piano. Den första syntesen som elektroniskt lät anständigt och acceptabelt av flygel var Rolands MKS 20 syntes och den var enbart syntetisk. Inte samplat! Sampling av flygel är jätte svårt, inte samplingen i sig utan slutprodukten. En flygel låter inte bra "körd" genom elektroniska synteser. Oboe däremot är lätt mickad. (och lätt samplad). Varför, denna skillnad, det tvistar delvis de lärde om, och sanningen är inte helt uppenbar.
Jag tror att vissa instrument har en mer "oriktad" ljudbild/output än andra, men rent vetenskapligt så vet jag inte hur det skall förklaras.
Jag har varit med och försökt att sampla flygel. Vi använde 20 mickar på olika avstånd och i stereo, med Emulator. En dag bortspilld utan vettigt resultat.
Instrument som är svår "mickade" är inte lätta att reproducera.
Kanske då "elektronikvägen" inte är rätt, och det som jag uttryckte som "smart" kanske är en smart tanke, men ljusår från att i praktiken fungera.
Men försöka duger.

Att micka en förstärkt el-gura är däremot (som ett exempel) lätt som en plätt.
Halvtaskig mick, gärna o-aktiv slafsigt, hängd över stärkaren. Och HÄPP det funkar i nästan alla fall perfekt, både i studio och live.
Själv har jag prövat många micktyper i detta fall, och att hänga en Nuemann för 35 000:- framför stärkarn funkar faktiskt bara så där.


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line 791

9

Re: Kontaktmikrofoner

Jag har ett i-Beam duet-system i min Seagull. Det bästa jag någonsin testat.
i-Beam är en kontaktmick som sitter under stallet (alltså inuti gitarren, under stallet - inte under stallbenet)

Jag har alltid hatat Piezo-ljudet. Blir bara arg när jag hör det... torrt, odynamiskt och kvackigt. Blärf!

Men med i-Beam låter det faktiskt akustisk gitarr. Det blir bra mycket smidigare på gig där det är viktigare att höras än att det låter som hemma i vardagsrummet.

Annars föredrar jag att köra med en c1000 eller liknande kondensator-mik.