Sidor 1
You must logga in or registrera to post a reply
- Jonas Larsson
- Inbiten postare
- Offline
- From: Göteborg
- Registered: 2005-01-22
- Posts: 131
Topic: Olika typer av ärkeluta (dubbla körer?)
Hej!
Jag såg en video med lutenisten Luca Pianca och il giardino armonico häromdan. Det ser ut som att hans ärkeluta(?) inte har dubbla körer. Jag trodde att lutor i regel hade det. Hans teknik och luta verkar mer "gitarristisk" än om man tittar på många andra. Vad säger ni - är ärkeluta ett vanligt instrument att dubblera med gitarr (om man som gitarrist vi spela luta)?
Något jag tyckte var väldigt svårt när jag provade att spela luta var just att spela med naglar på de dubbla körerna. Någon som har erfarenhet av det här? Jag har fått uppfattningen om att ett par här på forumet spelar ärkeluta...
Fortsatt trevlig måndag...
Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in
/data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line
791
Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in
/data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line
791
- patrik
- Inbiten postare
- Offline
- From: Sverige
- Registered: 2004-12-12
- Posts: 342
Re: Olika typer av ärkeluta (dubbla körer?)
Om jag inte har helt fel så spelar Pianca med naglar också, jag tror att det är en barockluta han spelar på för det mesta. Men jag kan ha fel på den punkten.
Teorb är nog det enklaste instrumentet att dubblera för gitarrister, det är lätt att läsa noter för teorben är mer eller mindre stämd som en gitarr. E-strängen är dock på andra strängen och en oktav ner men sedan vandrar man ner som "vanligt" efter tredje. Det att teorben för det mesta, i modern tid i alla fall, har enkla körer gör det lättare att spela med naglar. Kanske därför Pianca har enkla strängar på sin luta.
En ärkeluta är, som jag förstått det, en renässansluta som man har förlängt bassträngarna på med hjälp av en ark.
- Jonas Larsson
- Inbiten postare
- Offline
- From: Göteborg
- Registered: 2005-01-22
- Posts: 131
Re: Olika typer av ärkeluta (dubbla körer?)
Tack för ditt svar Patrik!
Precis så har jag ocksåbförstått det med ärkelutan. De undre körerna stäms väl också som en renässansluta. Pianca spelar på en sådan på en dvd där Il Giardino Armonico bland annat spelar castello, Spadi och vivaldi.
Har du eller någon annan någon uppfattning om hur svårt det är för en nybörjare att få tag på en teorb till ett rimligt (vad nu det innebär...) pris för en amatör?
- xmagnusx
- Nykomling
- Offline
- From: Berlin
- Registered: 2005-01-05
- Posts: 51
Re: Olika typer av ärkeluta (dubbla körer?)
Hej Jonas! Visst har du rätt när du påpekar Lucas gitarristiska teknik, den är inte historiskt baserad alls utan som du säger mer gitarr-lik. Luca spelar på en modern form av en liuto attiorbato, dvs. en teorberad luta, stämd som en ärkeluta i G, som visserligen finns på bilder och i ngt bevarat exemplar, bl.a. av Matteo Sellas, men som förmodligen var ett soloinstrument i första hand. De flesta teorber som finns kvar är väldigt stora instrument, i regel över 90 cm i mensur. De flesta teorber var borrade i stallet så att det gick att använda dubbla körer, hur de sen gjorde vet jag inte, men vi kan anta att det var mycket vanligare än idag- har inte sett en enda modern teorbist spela med dubbla körer. Ärkelutan- L' arciliuto - dvs. en stor luta - har jag aldrig sett ngt historiskt bevis på att den spelades med enkla körer. Angående storleken på instrumenten så blir det har varit vanligt i vår tid att spela på små instrument, dels för att folk är lata och inte orkar spela på stora instrument- dels för att det är jobbigt att resa med stora lutor. Min ärkeluta ryms dock utmärkt i ett säte på ett flyg, och den är inte så liten. Stephen Stubbs spelar med naglar, och det låter bra. Likaså Richard Sweeney, för att nämna två exempel.
- Jonas Larsson
- Inbiten postare
- Offline
- From: Göteborg
- Registered: 2005-01-22
- Posts: 131
Re: Olika typer av ärkeluta (dubbla körer?)
Oj vad intressant det här är!
Mycket tacksam för alla som besitter mycket kunskap och delar med sig av den! Hur är det med repertoar för ärkeluta? Jag har fått för mig att det rör sig om 1600-tal framförallt. Vilka kompositörer skrev för teorb och ärkeluta, och hur vanligt är det med ärkeluta som continuoinstrument? Luca Piancas instrument som han använder i den här dvdn som jag pratar om är ju rätt så litet jämfört med teorben. Hur funkar det sett till ljudvolym?
Jonas
Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in
/data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line
791
Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in
/data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line
791
Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in
/data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line
791
Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in
/data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line
791
Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in
/data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line
791
Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in
/data/e/2/e242e01c-e05f-48b3-92d9-afebd7311bd4/klassiskgitarr.se/public_html/include/parser.php on line
791
- xmagnusx
- Nykomling
- Offline
- From: Berlin
- Registered: 2005-01-05
- Posts: 51
Re: Olika typer av ärkeluta (dubbla körer?)
Hej igen Jonas,
för info om teorben- kolla in Lynda Sayce sida
http://theorbo.com/Theorbo/Theorbo.htm
Ang. solo-repertoar för teorb och ärkeluta så är den tyvärr ganska begränsad,
teorb: Castaldi, Kapsberger, Piccinnini, Pittoni, Hurel, de Visée, Wilson.
Ärkeluta: Piccinnini, Kapsberger, Filippo della Casa, Zamboni.
Ärkelutan blir mer och mer vanlig mot slutet av 1600-talet, innan dess användes den mest i Rom. Teorben var det absolut vanligaste stränginstrumentet i continuo-sammanhang. I och med att baslinjen blir högre och att melodiska basinstrument(cello, viola da gamba) spelade baslinjen så gick teorben ur modet när 1700-talet närmade sig. I Händels operor (t.ex Saul och Juilus Ceasar) under 1720-1730-talen så nämns dock båda instrumenten.
Ang. volym- ju mindre instrument- desto större strängspänning måste du ha för att höras- vilket betyder att du inte kan använda samma typ av strängar de använde förr. Därför spelar Luca på ett instrument, med hög spänning, moderna strängar, som utan naglar jag tror skulle låta skräp. I och med att han har ett anslag som inte får locket att vibrera ett sätt som får fram ett stort spektrum av övertoner så har han valt att öka spänningen för att få ut så mkt ljud som möjligt. Antar jag...
- patrik
- Inbiten postare
- Offline
- From: Sverige
- Registered: 2004-12-12
- Posts: 342
Re: Olika typer av ärkeluta (dubbla körer?)
nu finns det några nya stycken för ärkeluta också, även om de ännu inte kan sägas vara en del av standardrepertoaren. :-)
Martin Q Larsson har gjort ett stycke för soloärkeluta (som jag tror att du Magnus också har sett)
Eric Schwartz har gjort ett verk för ärkeluta och blockflöjt
Det kommer innan året är slut att tillkomma några till ser det ut som.
För lutan så finns det musik skriven av Peter Lindroth, Ingvar Karkoff, det finns ett stort projekt i Australien där det beställs solomusik för luta och säkert en hel del jag inte känner till.
Lutinstrumenten lever och frodas och kommer snart att återerövra sin plats som, för att citera en svensk mästarlutenist, "instrumentens konung". :-)
- xmagnusx
- Nykomling
- Offline
- From: Berlin
- Registered: 2005-01-05
- Posts: 51
Re: Olika typer av ärkeluta (dubbla körer?)
Giovanni Terzi i förordet till hans första bok 1593:
"... v.s. Molto illustre, che al suon di quel Suo divin Liutto, Rè de gli altri strumenti..."
" ...Vittberömde Herre, som när ni spelar på er gudomliga luta, instrumentens konung..."
Den svenske lutenisten visste var han tog sina källor ifrån. Vet inte hur många gånger det nämns som konung, men jag tror inte detta är ett undantag!
Sidor 1
You must logga in or registrera to post a reply