Jat tycker också att det är mycket till vad man lyssnar. En gång i tiden tyckte jag inte ens om det som kallas för "klassisk musik", speciellt inte om "avantagardistiskt" musik. Nu älskar jag dissonanter och modern musik. jag började med Ramones och Dead Kennedys som idoler hehe, och tycker fortfarande om punk och metal, men idag också om klassick och jazz och nästan all musik.
Jag tycker ganska mycket om Bagatellerna med, och för mig var det kärlek på första lyssnandet. För mig kom det helt enkelt för att jag lyssnade på gitarrplattor och den ena ledde till det andra. När det gäller Walton, har faktiskt aldrig lyssnat på annan musik av honom. Däremot när det gäller gitarrrepertoar så tycker jag att Bagatellerna är betydligt snyggare än många andra gitarrkompositioner.
Från början gillade jag i princip enbart Tarrega, Albeniz och andra romantiker som hade vakra melodier och vakra harmonier. Sedan blev det mer och mer "konstig" musik. Idag är min definitiv favorit när det gäller gitarrmusik, Brouwer, med Dyens, Koshkin, Assad, Rak, Bogdanovic och andra nyssar.
Sen är det också olika vad är intressant från en lyssnares synpunkt och vad som är intressant från spelares synpunkt. Mycket av gitarrmusik, för min del iaf, är mer intressant att spela än att lyssna på. Ibland måste man nästan vara en gitarrist för att tycka om vissa stycken. Det är klart min subjektiva uppfattning. Bagatellerna tillhör dock inte det som enbart är tekniskt intressant, utan är faktiskt rätt sköna att höra på ibland.
Intressant att jag altid gillade Sor, och tycker fortfarand eom Sors musik, men har aldrig gillat Giuliani. Liksom herr Beethoven, tycker jag att Giuliani är rätt förutsägbar och klishigt tråkig, jämfört med Sor som likosm Mozart känns på ngt sätt roligare och lättare och därmed fräcshare att lyssna på.