Topic: Hej på er!
Verkar vara ett trevligt forum!
Jag heter Robban. Fick för mig såhär i 30+ att jag vill lära mig spela klassisk gitarr. Varför göra det enkelt för sig .
Nåja, har hållt på i 6 månader nu och älskar det. Klarar snart av Romanza, vilken vecka som helst borde de sista små misstagen erkänna sig besegrade. Annars är det mest etyder, malaguenan o dyl. Har en tendens att få för mig att jag ska börja med stycken som man verkligen inte ska börja med i mitt läge (t.ex tarregas alhambra, även om mitt tremolo börjar sitta).
Iallafall, jag har ett par frågor också:
Jag försöker motivera mig till att lära mig noter, men hittar ingen riktigt stark anledning just nu. Tar mig rätt bra framåt med hjälp av en tonfinnare och en kopp kaffe. Finns det någon stor fördel med att lära sig noter bortsett ifrån att det underlättar kommunikationen med andra utövare eller instruktörer?
En annan sak jag undrar över - Jag började hela karusellen med gitarren helt vanligt över högerbenet och har inte kännt mig motiverad att gå över till den klassiska stansen. Ni som spelat ett tag, vilka fördelar kan man vänta sig av att börja spela med gitarren mellan knäna istället? Varje gång jag försöker mig på det så känns det som att jag måste orientera om alla reflexer och backa lite i spelet ett tag, varpå jag inte fortsatt.