Topic: Arv eller miljö
Har i ett annat sammanhang just haft en lektion på temat 'Arv eller miljö' och satte det i samband med mitt gitarrspel: Varför når jag aldrig så långt jag vill tekniskt? Pga arvet, generna - har jag nått min topp? Är det på det sättet kört, hur mycket jag än övar? Tror knappast på teorin att det krävs 10 000 timmars övning för att bli guru på guran - det funkar inte på det sättet. Känner att jag aldrig når över den nivån där inlärningskurvan planat ut. Har jag skippat gitarren en god tid blir jag alltid lika överraskad över hur snabbt jag når alldeles hyfsad nivå igen. Nu f-n, tänker jag, nu eller aldrig, och så övar jag som attan; bara för att återigen komma oändligt nära den där maxlinjen jag snackade om, asymptoten, aldrig över den. Alltid samma sunkiga m-finger-islag i nedanförliggande sträng i arpeggiona, knappast någe bättre stabilitet i tremolot osv. Alltså ingen hyfsad etydetta av Villa Lobos, inge vidare Requerdos, eller Pujolhumla eller La Catedral-trea... Som sagt, bättre och bättre snabbt, men sedan utplanande.
Fick just hem Tennants 'Pumping nylon', PN, och kan inte säga annat än att jag blev besviken. Tror att jag - trots titeln, eller kanske tack vare den - förväntade mig en genialt förpackad idé om en strategi som skulle kunna hjälpa mig nå över asymptoten; gå över den, upp på nästa kurva, upp mot ett högre utplanande. Fattar inte vad som skiljer PN från exempelvis Pujols böcker - som ju säkert är alldeles suveräna i sig . Tretusensjuhundrafemtioelva varianter från Giulianis arpeggion..., ungefär lika många fingerknäckare för legaton...; kanske ändå, men jag tror inte det. Får plocka ut det jag tror på och satsa på det för att iaf testa.
Men ändå:, vad säger ni: hur har ni tagit er över era trösklar; har ni det förresten? Arv eller miljö?