Topic: Är klassiska gitarrister intresserade av gitarrer?
Jag har varit ganska nördig de senaste åren och sysselsatt mig med att hitta just DEN
gitarren som kan vara en livskamrat. Det har väl inte alltid varit så där affärsmässigt att först köpa och sedan pröva en tid, för att sen sälja, men eftersom de gitarrer jag varit nyfiken på sällan eller aldrig har dykt upp i Sverige så har jag köpt på annat håll för det mesta - jag har inte haft råd att ens tänka på de allra dyraste men runt 25-50000 per omgång har jag tyckt ska räcka för att hitta nåt bra. På 7 år har jag dragit igenom Ramirez, Kohno, Bellido, Bernabe, Meneghelli, Conde Hermanos, Raya, Montero, Lozano m.fl. och inte hittat hem förrän jag ramlade på Thomas Fredholms nyaste gitarr och det var inte ens den dyraste.
När det då kommit till att sälja har jag ibland annonserat på detta forum och lite annanstans också och slagits av en mur av massivt ointresse från den stora del klassiska gitarrister som ändå måste ögna igenom Till Salu listan då och då, men är det nån som köper?? och isf vad köper ni?
Jag har nästan aldrig fått ett annonssvar, än mindre sålt nåt, och tittar man på dagens säljlista så finns samma gitarrer till salu hur länge som helst.
Jag hade förväntat mig att någon nångång skulle ha varit sugen på att få provspela t.ex. en gammal Ramirez 1a från 1966 med brazilian rosewood, eller en Bernabe från 70-talet garanterat tillverkad av den äldre pappan, eller en Felix Manzanero, eller en Alastair McNeill om vi ska ta med en lite modernare byggare, men det har aldrig varit nån som verkat bry sig. Ett mysterium.